Gratis voedingsadvies

Doelen stellen

“Over vijf jaar wil ik…”

 

Motivatie om je gewicht te veranderen is niet alleen een kwestie van wilskracht. Door het stellen van de juiste doelen, aanpak en beloningen kun jij van je wensen realiteit maken. Het kan lastig zijn om de juiste doelen te stellen. In dit voedingsadvies ga ik je helpen om makkelijk en effectief zelf een doel samen te stellen.

 

Door de jaren heen hebben er verschillende onderzoeken plaatsgevonden over het stellen van doelen. Mensen die doelen stellen zijn namelijk succesvoller in het leven. Wat houdt een doel stellen eigenlijk precies in?

 

Het begrip ‘doelen’ volgens Mijn Woordenboek

Aanwijzen, beogen, duiden, richten, streven naar, verwijzen naar

 

Het begrip ‘doelen stellen’ volgens Bedrijfskunde Begrippenbank

Concreet en meetbaar aangeven wat het te bereiken doel is, in welk termijn dit bereikt moet worden en op welke wijze

 

Het stellen van een doel helpt jou bij het bereiken van jouw grootste wens. Het is eigenlijk vrij eenvoudig, maar als je niet weet wat je wilt en hoe je dit moet realiseren kom je niet veel verder.

 

Doelstellingen worden vaak te vaag en vrijblijvend geformuleerd. Om succesvol doelen te leren stellen moet je zoveel mogelijk de SMART methode gebruiken. Met behulp van de SMART methode kun je SMART doelen stellen. SMART staat voor:

 

Specifiek

Meetbaar

Acceptabel

Realistisch

Tijdgebonden

 

Met een SMART doel is de kans groot dat je jouw doel binnen de gewenste tijd bereikt.

 

1 SPECIFIEK

Bedenk een duidelijk en concreet doel die iedereen begrijpt. Een heldere doelstelling geeft antwoord op de volgende vijf vragen:

 

Wat wil je bereiken?

Wie zijn erbij betrokken?

Waar vindt het plaats?

Wanneer vind het plaats?

Waarom wil je dit bereiken?

 

Het moet een resultaat beschrijven waaraan een getal, bedrag of percentage verbonden is.

 

Voorbeeld

Niet > Afvallen

Wel > Ik ga vandaag thuis aan de slag om binnen drie maanden vijf kilogram af te vallen. Ik wil mijn vetpercentage verlagen.

 

2 MEETBAAR

Wat levert het op?  Een doel moet je kunnen zien, horen, proeven, ruiken of voelen. Er moet een systeem of methode zijn om te bepalen op welk moment het doel bereikt is.

 

3 ACCEPTABEL

Als je een doel stelt, dan is het van groot belang dat je er zelf ook achter staat. Als je een doel stelt die je zelf niet wilt realiseren, vind er geen verandering plaats. Het doel moet je de benodigde motivatie geven een aansporen tot actie.

 

4 REALISTISCH

Is het doel haalbaar? Is het een plan die daadwerkelijk uitgevoerd kan worden? Een realistisch doel houdt rekening met de praktijk. Een haalbaar doel motiveert en maakt energie los.

 

Een doel kan onrealistisch zijn als het te makkelijk is. Een makkelijk doel is niet interessant om te behalen, want het levert niets op. Het beste is om een doel te stellen die ongeveer vijftig procent kans op slagen hebben. Als mensen het gevoel hebben er iets extra’s voor te moeten doen, dan voelen zij zich trots en is er weer ruimte voor het maken van een nieuw doel.

 

5 TIJDGEBONDEN

Wanneer beginnen we? Wanneer is het doel behaald? Voornamelijk kortetermijndoelen moeten tijdsgebonden zijn. Een doel heeft een duidelijke start- en einddatum.

 

Voorbeeld

Niet > Ik wil meer energie

Wel > De komende twee maanden volg ik mijn voedingsplan op en ga ik op maandag-, woensdag -en vrijdagavond met een vriendin een uur snelwandelen.

 

Schrijf je doel op en hang het ergens op waar je vaak komt. Dit doe je door het papier aan de koelkast op te hangen of de notificatie als achtergrond op je telefoon te zetten.

 

Beperk jezelf tot één doel tegelijk en stel pas weer een ander doel als je de vorige hebt gerealiseerd. Zo kun je de aandacht goed vasthouden en voorkom je dat je afgeleid wordt.

 

Bij het samenstellen van een persoonlijk voedingsplan wordt er aan de hand van jouw wensen een SMART doel samengesteld. Het plan wordt kort toegelicht.

 

Wat is jouw doel?

WORK WITH ME

NAVIGATIE

® 2018 SWfit. All rights reserved.

Beeldmateriaal door By Joy Photography en SWfit Fotostudio