Gratis voedingsadvies

6x afvallen in december

De feestdagen komen er binnenkort weer aan. Afvallen lijkt onmogelijk in deze tijd, maar dat is het niet. Door van te voren goede keuzes te maken, kun je de feestdagen aanpassen aan jouw wensen. Met de handige tips kun je van lekker eten en drinken genieten – zonder dat dit de huidige resultaten beïnvloedt.

 

BASIS

Op gewicht blijven is eigenlijk heel makkelijk. Door meer calorieën te eten dan je lichaam verbruikt kom je aan in gewicht. Door minder calorieën te eten dan je lichaam verbruikt verlies je gewicht. Door evenveel te eten als je lichaam nodig heeft blijf je op gewicht. In je voedingsplan staat hoeveel calorieën je nodig hebt om je doel te realiseren.

BALANS

Ondanks het voedingsplan lukt het vaak niet om met de feestdagen het aantal calorieën constant te houden. Iedereen heeft zo zijn zwakke momenten. Denk aan de schaal met chips die continue wordt aangevuld of de gefrituurde snacks die rond gaan.

Tijdens de feestdagen is het niet erg om wat meer te eten, maar hier kun je wel rekening mee houden. Eet de dag ervoor en erna iets minder calorieën dan je normaal eet. Op deze manier kun je wat meer eten op bijv. eerste kerstdag bij je (schoon)ouders zonder dat dit het doel beïnvloedt. Compenseer. Je komt niet na één feestmaaltijd twee kilo aan.

 

BEWEGEN

Het is ook mogelijk om tijdens de feestdagen meer te bewegen. Hiermee bedoel ik niet dat je een sport abonnement moet aanschaffen. Alle activiteiten waarbij de hartslag licht omhoog gaat tellen mee als beweging.

 

Enkele voorbeelden:

  • Wandelen

  • In de tuin werken

  • Fietsen

  • Schoonmaken

 

Kom alleen extra in beweging als je er zin in hebt. Leg jezelf niet te veel druk op. Dit werkt averechts. Met de feestdagen hoor je te genieten.

 

KLEINE PORTIES

De beste truc om minder te eten is door minder grote porties op te scheppen. Dit doe je door bijvoorbeeld een klein bord te gebruiken. Hiermee houdt jij je lichaam voor de gek en treedt het honger- en verzadigingscentrum in de hersenen sneller op.

 

ALCOHOL

Zoals waarschijnlijk algemeen bekend ben ik geen voorstander van het drinken van alcohol. Alcohol draagt (bijna) niet bij aan een gezond lichaam en bevat heel veel suiker. Alcohol telt gewoon mee bij het totaal aantal calorieën. Vervang alcohol zoveel mogelijk voor bruisend water met citroen, komkommer en verse kruiden. Lekker, feestelijk en verfrissend.

 

Ga je toch van iets met alcohol genieten? Neem dan bijvoorbeeld een glas wijn, wodka of whiskey. Hier zitten weinig toegevoegde suikers in.

 

Het drinken van het eerste glas heeft al een nadelig effect op de motoriek. Je verliest remmingen en alles smaakt beter, waardoor je sneller meer calorieën eet dan de bedoeling was. Wees jezelf hiervan bewust.

 

EET MET AANDACHT

Door langzaam en met meer aandacht te eten is het voor je lichaam makkelijker om honger en verzadiging te onderscheiden.

 

Gebruik je zintuigen, sta stil bij de smaak van het eten, het gevoel in de mond en tijdens het kauwen. Kauw twee keer zo veel als dat je normaal doet. Neem na elk gerecht een slok water om de smaak in de mond te neutraliseren.

 

Dit is een oefening die ik regelmatig behandel bij de online begeleiding. Door te eten met aandacht komen klanten erachter hoe bepaalde voedingsmiddelen echt smaken.  

 

Met deze handige tips is het mogelijk om in december blijvend af te vallen en te genieten. Ik help je graag bij het realiseren van een gezond gewicht met goed eten en drinken.

 

Welke tips ga jij toepassen?

WORK WITH ME

NAVIGATIE

® 2018 SWfit. All rights reserved.

Beeldmateriaal door By Joy Photography en SWfit Fotostudio