Gratis voedingsadvies

Succesvol doelen stellen

"Ik wil elke maand twee kilogram afvallen."

"Over zes maanden wil ik de halve marathon lopen."

 

Motivatie om je gewicht te veranderen is niet alleen een kwestie van wilskracht. Door het stellen van de juiste doelen, aanpak en beloningen kun jij van je wensen realiteit maken. Het kan lastig zijn om de juiste doelen te stellen. In dit voedingsadvies ga ik je helpen om makkelijk en effectief zelf een doel samen te stellen.

 

Door de jaren heen hebben er verschillende onderzoeken plaatsgevonden over het stellen van doelen. Mensen die doelen stellen zijn namelijk succesvoller in het leven. Wat houdt een doel stellen eigenlijk precies in?

 

Het begrip ‘doelen’ volgens Mijn Woordenboek

Aanwijzen, beogen, duiden, richten, streven naar, verwijzen naar

 

Het begrip ‘doelen stellen’ volgens Bedrijfskunde Begrippenbank

Concreet en meetbaar aangeven wat het te bereiken doel is, in welk termijn dit bereikt moet worden en op welke wijze

 

Het stellen van een doel helpt jou bij het bereiken van jouw grootste wens. Het is eigenlijk vrij eenvoudig, maar als je niet weet wat je wilt en hoe je dit moet realiseren kom je niet veel verder.

 

Doelstellingen worden vaak te vaag en vrijblijvend geformuleerd. Om succesvol doelen te leren stellen moet je zoveel mogelijk de SMART methode gebruiken. Met behulp van de SMART methode kun je SMART doelen stellen. SMART staat voor:

 

Specifiek

Meetbaar

Acceptabel

Realistisch

Tijdgebonden

 

Met een SMART doel is de kans groot dat je jouw doel binnen de gewenste tijd bereikt.

 

1 SPECIFIEK

Bedenk een duidelijk en concreet doel die iedereen begrijpt. Een heldere doelstelling geeft antwoord op minimaal twee van de volgende vijf vragen:

 

Wat wil je bereiken?

Wie zijn erbij betrokken?

Waar vindt het plaats?

Wanneer vind het plaats?

Waarom wil je dit bereiken?

 

Het moet een resultaat beschrijven waaraan een getal, bedrag of percentage verbonden is.

Voorbeeld: 5 kilogram afvallen binnen 3 maanden

2 MEETBAAR

Wat levert het op?  Een doel moet je kunnen zien, horen, proeven, ruiken of voelen. Er moet een systeem of methode zijn om te bepalen op welk moment het doel bereikt is.

Voorbeeld: minder buikvet, meer energie, meer zelfvertrouwen

 

3 ACCEPTABEL

Als je een doel stelt, dan is het van groot belang dat je er zelf ook achter staat. Als je een doel stelt die je zelf niet wilt realiseren, vind er geen verandering plaats. Het doel moet je de benodigde motivatie geven een aansporen tot actie.

 

4 REALISTISCH

Is het doel haalbaar? Is het een plan die daadwerkelijk uitgevoerd kan worden? Een realistisch doel houdt rekening met de praktijk. Een haalbaar doel motiveert en maakt energie los.

 

Een doel kan onrealistisch zijn als het te makkelijk is. Een makkelijk doel is niet interessant om te behalen, want het levert niets op. Het beste is om een doel te stellen die ongeveer vijftig procent kans op slagen hebben. Als mensen het gevoel hebben er iets extra’s voor te moeten doen, dan voelen zij zich trots en is er weer ruimte voor het maken van een nieuw doel.

5 TIJDGEBONDEN

Wanneer beginnen we? Wanneer is het doel behaald? Voornamelijk kortetermijndoelen moeten tijdsgebonden zijn. Een doel heeft een duidelijke start- en einddatum.

 

Voorbeeld: binnen 3 maanden, februari t/m april

Schrijf je doel op en hang het ergens op waar je vaak komt. Dit doe je door het papier aan de koelkast op te hangen of de notificatie als achtergrond op je telefoon te zetten.

 

Beperk jezelf tot één doel tegelijk en stel pas weer een ander doel als je de vorige hebt gerealiseerd. Zo kun je de aandacht goed vasthouden en voorkom je dat je afgeleid wordt.

Als we bovenstaand SMART doel uitwerken, dan kan dat er als volgt uitzien: "Ik wil vijf kilogram afvallen binnen zes maanden om mijn zelfvertrouwen te vergroten. Dit wil ik doen door mijn manier van eten, drinken en bewegen te verbeteren onder begeleiding van een specialist."

Heb jij vragen of heb jij ondersteuning nodig bij het opstellen en uitvoeren van jouw SMART doel? Kom dan met mij in contact. Bij een voedingsschema pakket met online begeleiding help ik jou bij het onderzoeken, berekenen, samenstellen en bereiken van jouw SMART doel. 

Wat is jouw doel?

WORK WITH ME

NAVIGATIE

Home

Over

Contact

® 2018 SWfit. All rights reserved.

Beeldmateriaal door By Joy Photography en SWfit Fotostudio