6 KATERTIPS

Bijgewerkt: 9 aug 2019

Carnaval staat weer voor de deur! Een jaarlijks festival in het zuiden van Nederland waarbij een groot gedeelte van de bevolking minder nauw let op zijn alcoholconsumptie. Bij de ruime inname van alcohol die tijdens het feesten wordt gedronken komt de kater vaak om de hoek kijken. Hoe kom je er vanaf? Suzanna geeft tips! Ik geef je 6 tips om van je kater af te komen!


ALCOHOL IN HET LICHAAM

Alcohol wordt voornamelijk afgebroken door de lever. Slechts 5% verlaat het lichaam via adem, urine en zweet. Van de overige 95% wordt er 80% opgenomen in de dunne darm en 20% in de maag. De dunne darm geeft de alcohol af aan het bloed. Bij de verbranding van alcohol ontstaan er giftige stoffen, waarvan er één verantwoordelijk is voor de kater; acetaldehyde. Acetaldehyde zorgt voor de misselijkheid en dus ook de kater die de volgende dag optreedt. Zowel zwak alcoholische dranken als sterk alcoholische dranken veroorzaken een kater.


VERSCHIJNSELEN

De verschijnselen van een kater verschillen per individu, maar zijn allemaal even onaangenaam. Voorbeelden van deze verschijnselen zijn:

  • Gevoelig voor prikkels

  • Hoofdpijn

  • Duizeligheid

  • Misselijkheid

  • Braken

  • Lusteloosheid

  • Dorst

  • Droge tong

  • Vieze smaak in de mond

Vaak gecombineerd met vermoeidheid.


Zwak alcoholische dranken en sterk alcoholische dranken veroorzaken een kater.

Ouderen verdragen alcohol slechter en zullen langer last hebben van bovenstaande verschijnselen. De tips die SWfit hieronder geeft zijn voor jong en oud. Het is wel belangrijk om te weten dat met onderstaande tips je het alcoholgehalte in het bloed niet kan laten dalen, maar deze zullen wel een beter gevoel geven.


1. WATER, WATER EN NOG EENS WATER

Alcohol droogt het lichaam uit. Drink minimaal twee liter water om het vochtverlies aan te vullen. Water, koffie, thee en andere caloriearme dranken hebben de voorkeur. Vermijd koolzuurhoudende producten in verband met het opkomen van brandend maagzuur.


2. EET GROENTE EN FRUIT

In groente en fruit zit voornamelijk vitamine C. Door het lichaam aan te vullen met voldoende vitamine C wordt de weerstand verhoogd. Citrusvruchten hebben de voorkeur.


3. SUPERFOOD

Eet volgens de Schijf van Vijf. De voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel en verzachten de hoofdpijn.


4. BEWEGEN

Een studie gepubliceerd in the ‘Britisch Journal of Sports Medicine’ toonde aan dat mensen die regelmatig bewegen minder last hebben van de schadelijke gevolgen van alcohol. Bewegen na een dag feesten pept het lichaam op.


5. VERMIJD MEDICIJNEN

Het slikken van medicatie zorgt voor bijwerkingen wanneer er nog alcohol in het bloed zit. De combinatie van alcohol en paracetamol is slecht voor lever en nieren. Lees altijd de bijsluiter.


6. UITSLAPEN

Heb je geen plannen voor de volgende dag? Slaap je roes uit in combinatie met een glas water.



Welke tip gaf jou een beter gevoel? Laat een reactie achter onder de blog of stuur een e-mail naar info@swfit.nl. Fijne carnaval!


#swfitnl #blog #alcohol #katertips #kater

AANBOD

WINKEL

JOIN SWFIT

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
  • YouTube - Black Circle

SWfit is de voedingsspecialist in gewicht en gezondheid. SWfit is in 2018 opgericht. De inhoud van deze website is auteursrechtelijk beschermd en eigendom van SWfit. 

Nederland | €

® 2018 SWfit. All rights reserved.