VOEDING VS. SPORT

Bijgewerkt: 15 aug 2019

Naast voeding is lichamelijke beweging van groot belang. Beweging is namelijk goed voor het lichaam en onze gezondheid. Bij alle soorten sport is een goede voeding nodig. De sportprestaties hangen namelijk niet alleen af van de training, maar ook van voeding. In deze informatieve blog lees jij de belangrijkste aspecten over voeding met betrekking tot sport en bewegen.


Lichamelijke beweging zorgt niet alleen voor een verbeterde conditie, maar heeft ook een remmende invloed op overgewicht, een verhoogd cholesterol gehalte, een verhoogde bloeddruk en stress.


Het bepalen van het aantal calorieën die ieder mens nodig heeft – de energie – hangt af van verschillende factoren: het lichaamsgewicht, de samenstelling en de activiteit. De energie wordt gehaald uit vetten, koolhydraten, eiwitten en (met mate) alcohol. Deze voedingsstoffen zijn de brandstoffen voor het lichaam.

De snelheid waarmee het lichaam energie kan vrijmaken en de hoeveelheid zuurstof die nodig is bij de verbranding speelt een belangrijke rol, zeker bij sport.


> KOOLHYDRATEN

Koolhydraten kunnen als brandstof worden gebruikt bij intensieve inspanningen. Hiervoor heeft het lichaam minder zuurstof nodig en kan daardoor sneller energie vrijmaken.


> VET

Vetten worden hoofdzakelijk gebruikt in rust, bij de dagelijkse activiteiten en bij lichte sportinspanningen, zoals wandelen en fietsen. Het lichaam heeft een vetvoorraad die geschikt is voor lange lichte inspanningen. Voor de verbranding van vet is meer energie nodig dan voor de verbranding bij koolhydraten. Het lichaam heeft meer moeite met het vrijmaken van energie.


> EIWIT

Eiwitten worden niet als brandstof gebruikt, tenzij het lichaam door de voorraad van koolhydraten en vetten heen is. Eiwitten dienen als bouwstof en zijn nodig bij de opbouw en herstel van spierweefsel, het zenuwstelsel, organen en bloed.


> ALCOHOL

Alcohol is voor sport een zeer slechte brandstof. De snelheid van het vrijmaken van energie uit alcohol is gebonden aan de afbraaksnelheid van de lever. Het heeft vrij veel zuurstof nodig en het belast de lever. Daarnaast zorgt het voor een slechte concentratie en coördinatie, uitdroging en verlaging van het bloedsuikergehalte. Dit zijn ongewenste effecten voor elke sporter.


Vitamines, mineralen en water leveren geen energie, maar heeft het lichaam wel nodig.

Vitamines lijken extra belangrijk in de sportwereld, al is er nooit aangetoond dat een sporter meer vitamines nodig heeft dan een niet-sporter. Wanneer de juiste voedingsmiddelen worden gekozen, krijgt de sporter automatisch ook meer vitamines binnen. Extra supplementen zijn dan niet nodig.

Een goede voeding bevat alle mineralen die nodig zijn. Bij sport is er een verhoogde behoefte aan calcium, natrium en ijzer.

Water is de belangrijkste voedingsstof voor het lichaam. Zonder water kan de mens niet leven.


Bij het sporten produceert het lichaam warmte. Het lichaam gaat zweten. Hoeveel vocht er verloren gaat, hangt af van de omgevingstemperatuur, vochtigheidsgraad, tijd, intensiviteit en sportkleding.

De vocht die verloren gaat, dient weer aangevuld te worden met water.


Dit zijn de algemene voedingseisen van een sporter. Hoe het dagmenu van een sporter eruit zal zien wordt per persoon bepaald. Er is geen standaardmenu dat elke sporter dient te volgen. In elk geval zullen deze voedingsmiddelen in het menu moeten voorkomen:


1. volkoren graanproducten

2. aardappelen, pasta, peulvruchten

3. groente en fruit

4. melk en melkproducten, kaas

5. halvarine/margarine/boter/oliën

6. vlees, vleeswaar of vleesvervangers


Het is nooit aangetoond dat een sporter meer vitamines nodig heeft dan een niet-sporter.

De hoeveelheden verschillen per sporter en zijn afhankelijk van geslacht, leeftijd, lichaamssamenstelling en de sport die de sporter beoefent. Er moeten in ieder geval koolhydraten in het menu zitten. Het lichaam heeft voorkeur voor koolhydraten als brandstof. Vet moet maar met mate in de voeding voorkomen en er is een verhoogde behoefte aan eiwitten aanwezig.


De productkeuze moet goed zijn, er moet voldoende gevarieerd worden en de maaltijden moeten goed over de dag worden verdeeld om alle voedingsstoffen voldoende binnen te krijgen.


Bij een onzorgvuldige voeding kunnen er tekorten van voedingstoffen, vitamines en mineralen ontstaan. SWfit kan jou helpen bij het opstellen van een voedingsschema die bij jou past en die toepasbaar is in het dagelijkse leven als sporter. Bestel nu jouw eetschema pakket (klik hier) met jouw specifieke voorkeuren of stuur een e-mail naar info@swfit.nl.



Wat voor sport beoefen jij wekelijks? Laat een reactie achter onder de blog of stuur een e-mail naar info@swfit.nl.


#swfitnl #blog #voeding #sport #gezondheid

AANBOD

WINKEL

JOIN SWFIT

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
  • YouTube - Black Circle

SWfit is de voedingsspecialist in gewicht en gezondheid. SWfit is in 2018 opgericht. De inhoud van deze website is auteursrechtelijk beschermd en eigendom van SWfit. 

Nederland | €

® 2018 SWfit. All rights reserved.