19 X GEZOND UIT ETEN

Bijgewerkt: 11 sep 2019

Weet jij waar je op moet letten als je gezond wilt eten in een restaurant? Als je uit eten gaat zijn er voldoende goede keuzes te maken. Als je gezonder wilt eten of bezig bent om gewicht te verliezen is het mogelijk om buiten de deur te eten.


Een van de grootste misverstanden over eten en drinken die ik tegenkom als voedingsspecialist is dat bijna iedereen denkt dat je bij het volgen van een voedingsschema of voedingsadvies geen lekkere dingen meer mag eten. Met het uiteindelijke gevolg dat een restaurantbezoek gezien wordt als falen. Mis! Natuurlijk is het mogelijk om uit eten te gaan.

Hieronder volgen 4 adviezen en 15 verantwoorde keuzes voor het voor-, hoofd-, bij- en nagerecht.


1. MENUKAART

Bekijk de menukaart aandachtig. Wat zijn de beste keuzes die je kunt maken? Houdt rekening met de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Gekookte, gegrilde of gestoofde gerechten zijn meestal minder calorierijk dan gefrituurde of gebakken gerechten. 


2. GANGEN

Bestel één gang per keer. Waarschijnlijk heb je na het hoofdgerecht voldoende gegeten. Bestel alleen het dessert na het hoofdgerecht als je nog honger hebt.


3. SAUZEN

Het eten van sauzen en dressings is toegestaan. Vraag of ze saus of dressing apart serveren. Dan heb je zelf de mogelijkheid om te kiezen hoeveel je op eet. De voorkeur gaat uit naar rode sauzen. Rode sauzen bevatten voornamelijk suiker en witte sauzen voornamelijk vet.


4. DRINKEN

Alcoholische dranken, vruchtendranken en frisdranken bevatten veel calorieën. De voorkeur gaat uit naar caloriearme dranken. Kies voor water, thee, koffie of zero frisdrank.


VERANTWOORDE KEUZES

VOORGERECHT > (volkoren)brood met tapenade, salade van groente of carpaccio.

HOOFDGERECHT > mager vlees (bijv. biefstuk), kalkoen, vette vis (zalm, tonijn), witvis of wild (bijv. eend, hert)

BIJGERECHT > groente, (gekookte) aardappelen, (zilvervlies)rijst, (volkoren)pasta

NAGERECHT > fruit, sorbetijs, koffie of thee


Door met aandacht te eten en de hoeveelheden te beperken is het mogelijk om uit eten te gaan - ook als je aan het afvallen bent.



Bij een eetschema pakket (klik hier) van SWfit wordt er aanvullend advies gegeven over het bestellen van een afhaalmaaltijd en buiten de deur eten.


Ga jij graag uit eten? Hoe heet je favoriete restaurant? Laat een reactie achter onder de blog of stuur een e-mail naar info@swfit.nl.


#swfitnl #blog #uiteten #restaurant #gezondheid #gezond


AANBOD

WINKEL

JOIN SWFIT

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
  • YouTube - Black Circle

SWfit is de voedingsspecialist in gewicht en gezondheid. SWfit is in 2018 opgericht. De inhoud van deze website is auteursrechtelijk beschermd en eigendom van SWfit. 

Nederland | €

® 2018 SWfit. All rights reserved.