10 REDENEN OM AVOCADO TE ETEN

Bijgewerkt: 9 sep 2019

Wie kent het tegenwoordig niet? De avocado. In deze informatieve blog kom je er onder anderen achter wat voor voedingsstoffen er in een avocado zitten en welke positieve gevolgen een avocado heeft op onze gezondheid.


UITERLIJK

De vrucht van de avocado is peer vorming tot rond. De kleur varieert van groen tot donkerbruin en paarsachtig. Het zachte, romige, vruchtvlees is groen of geel van kleur en smaakt licht naar noot.


GEZONDHEIDSVOORDELEN

De avocado is erg voedzaam. In avocado bevat zeer veel vet. Dit vet bestaat voornamelijk uit meervoudig onverzadigde vetten, de omega 3-vetzuren (1). Deze vetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten. De avocado bevat ook veel eiwitten (2), vitamine B (B1, B2, B6 en B11) (3), vitamine C (4) en mineralen, zoals ijzer (5), kalium (6), magnesium (7) en koper (8). De vrucht is een goede bron van verschillende soorten vitamines en mineralen. Naast al deze goede voedingsstoffen bevat de avocado ook voedingsvezels (9). Voedingsvezels dragen bij aan een goede spijsvertering en geven een verzadigd gevoel na het eten. De avocado heeft een gunstige invloed op het cholesterolgehalte en op de bloedsuikerspiegel. Avocado’s worden ook veel gebruikt in schoonheidsmaskers, omdat ze goed voor de huid (10) zijn.


'De avocado bestaat voornamelijk uit omega 3-vetzuren.'

AVOCADO ETEN

Avocado’s zijn het smakelijkst wanneer ze rijp zijn. Om te testen of de vrucht klaar is om op te eten, moet de steel meebewegen als je er zacht op drukt. Het avocado vruchtvlees word voornamelijk door de salade gegeten.


Bekende avocado gerechten zijn:

1 Gevulde avocado met ei

2 Salade met avocado, gerookte kip, hazelnoten en gebakken spekjes

3 Wrap met roomkaas, avocado en gerookte zalm

4 Volkoren cracker met avocado, ei en gerookte kipfilet

5 Volkoren tosti met avocado, tomaat en kaas


Bewaar rijpe avocado’s op een koele plaats van 12 tot 15 graden. Op deze manier kan je avocado’s een paar dagen extra bewaren. Een halve avocado kun je met de pit luchtdicht bewaren in de koelkast of vriezer. De halve avocado zal in smaak sterk achteruit gaan. Avocado’s zijn het hele jaar in de supermarkt verkrijgbaar.


Totaal: 358 calorieën, 3.2 gram koolhydraten, 3.4 gram eiwit, 35.2 gram vet

Per portie: 179 calorieën, 1.6 gram koolhydraten, 1.7 gram eiwit, 17.6 gram vet


> Heb je onze gezonde snack avocado in kipfilet al geprobeerd? Een heerlijk semi verantwoord tussendoortje voor elke dag.


Wissel de vrucht af met ander groente en fruit uit de Schijf van Vijf om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen.



Wil jij de avocado in jouw eetschema pakket (klik hier) terug zien? Geef je voorkeur voor avocado op bij jouw wensen. Maak jouw doel(en) waar met SWfit!


Hoe eet jij je avocado het liefst? Laat een reactie achter onder de blog of stuur een e-mail naar info@swfit.nl.


#swfitnl #blog #avocado #gezondheid

AANBOD

WINKEL

JOIN SWFIT

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
  • YouTube - Black Circle

SWfit is de voedingsspecialist in gewicht en gezondheid. SWfit is in 2018 opgericht. De inhoud van deze website is auteursrechtelijk beschermd en eigendom van SWfit. 

Nederland | €

® 2018 SWfit. All rights reserved.