10.000 STAPPEN

Bijgewerkt: 9 aug 2019

Je ontkomt er niet aan. Bewegen. Bewegen verkleint het risico op ziekten en houdt het lichaam fit. Het is naast een gezond verantwoord voedingspatroon belangrijk om in beweging te komen en te blijven. Veel bedrijven doen mee met het stimuleren van jong en oud. Door dagelijks minimaal tienduizend stappen te zetten spaar je voor gratis producten en/of benzine. Niet gek voor een uur bewegen, toch?


Het zetten van tienduizend stappen per dag is extreem populair. Iedereen kent het begrip dat je dagelijks minimaal tienduizend stappen moet zetten om gezonder en fitter te worden. Maar waar komt dat aantal stappen eigenlijk vandaan? Is er een wet die bepaalt hoeveel stappen je per dag moet zetten of geldt dit alleen maar voor een bepaalde doelgroep? Hier vertel ik je graag meer over.


OVERGEWICHT

De laatste jaren gaan mensen steeds minder bewegen. Door minder te bewegen bestaat er een grotere kans op overlijden en ziekten, zoals depressie en hart- en vaatziekten. De energiebalans wordt lager en er bestaat meer kans op overgewicht. In Nederland heeft 63% van de volwassenen en 13% van de kinderen overgewicht.

De kans op overgewicht of het aankomen van gewicht wordt verminderd door actief te gaan bewegen. Hoe actiever je bent, hoe minder kans je hebt op overgewicht en alle negatieve gevolgen die daarbij horen.

Bewegen helpt naast een verantwoord voedingspatroon om de juiste energiebalans te behouden. Er worden calorieën gebruikt voor het lichaam en daarnaast worden er calorieën verbrand door te bewegen. Hierdoor wordt de kans op negatieve gezondheidseffecten nihil.


Mensen die meer bewegen zijn gezonder.

RICHTLIJNEN

Er zijn verschillende beweegrichtlijnen opgesteld door de Gezondheidsraad. Deze richtlijnen geven aan hoeveel je minimaal moet te bewegen om van positieve gezondheidseffecten te kunnen profiteren:


Kinderen/jongeren

  • Minimaal 1 uur per dag matig of zware inspanningen

  • Minimaal 3 keer per week spierversterkende activiteiten


Volwassenen/ouderen

  • Minimaal 150 minuten per week matig of zware inspanningen verspreid over diverse dagen

  • Minimaal 2 keer per week spierversterkende activiteiten

  • (inclusief balansoefeningen voor ouderen)


Deze beweegrichtlijnen zijn minimumrichtlijnen om mensen die nauwelijks bewegen te motiveren om in beweging te komen. Om aan deze richtlijnen te voldoen is het mogelijk om alle activiteiten bij elkaar op te tellen verspreid over de hele dag. Schoonmaken, boodschappen doen, fietsen en traplopen tellen mee met het bereiken van jouw richtlijn.

Het is mogelijk om de gewenste hoeveelheid inspanningen per dag in een enkele activiteit te behalen, maar het is hierbij belangrijk dat er ook rekening met eten en drinken wordt gehouden. Aan de hand van jouw persoonlijke doel wordt er bepaald hoeveel calorieën er verspreid over de dag gegeten kunnen worden.


STAPPEN TELLEN

Hoe zit het nu met de tienduizend stappen? Dokter Yoshiro Hatano uit Japan ontdekte ook dat mensen die regelmatig bewegen een betere gezondheid hebben. Hij besloot de minimale hoeveelheid beweging per dag om te zetten in een aantal stappen.

De mens zet gemiddeld vierduizend stappen per dag. Om gezond te kunnen leven moeten dit er volgens Yoshiro eigenlijk tienduizend per dag zijn. Dit komt overeen met een uur stevig wandelen.

Door te wandelen word er naast gezonder leven ook vet verbrand. In de gym zijn dit voornamelijk koolhydraten. Wandelen is volgens Yoshiro de makkelijkste en veiligste vorm van lichaamsbeweging.

Yoshiro bedacht de stappenteller. Met een stappenteller kun je heel makkelijk bijhouden hoeveel je dagelijks loopt.

Met het tellen van stappen is het makkelijker om bij te houden hoeveel beweging je dagelijks krijgt.


Elke vorm van beweging levert een positieve bijdrage aan jouw lichaam.

De tienduizend stappen komen overeen met de beweegrichtlijnen van kinderen en jongeren tot en met achttien jaar. Toch is meer bewegen voor volwassenen en ouderen niet verkeerd. Bewegen is namelijk goed, maar meer bewegen is beter, aldus het Voedingscentrum. Door te bewegen wordt de kans op overgewicht en ziekten verkleind.


Of je dagelijks tienduizend stappen in de natuur loopt of je activiteiten bij elkaar optelt, het resultaat komt op hetzelfde neer. Alle vormen van beweging zijn goed voor je lichaam! Kom maar op met die tienduizend stappen!



Bij één van de eetschema pakketten van SWfit (klik hier) wordt er rekening gehouden met het bereiken van jouw persoonlijke doel en word de voeding aangepast aan jouw sportprestaties. Weet jij hoeveel stappen jij dagelijks loopt of beoefen jij een zware fysieke sport? Bij SWfit maken we een gezond, verantwoord voedingspatroon waarbij we rekening houden met jouw wensen. Optimaal resultaat gegarandeerd!


Graag hoor ik waar jouw voorkeur naar uitgaat. Tel jij jouw stappen of tel jij activiteiten? Laat een reactie achter onder de blog of stuur een e-mail naar info@swfit.nl.


#swfitnl #blog #mindset #voeding #bewegen #stappentellen #tienduizend #stappen

AANBOD

WINKEL

JOIN SWFIT

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
  • YouTube - Black Circle

SWfit is de voedingsspecialist in gewicht en gezondheid. SWfit is in 2018 opgericht. De inhoud van deze website is auteursrechtelijk beschermd en eigendom van SWfit. 

Nederland | €

® 2018 SWfit. All rights reserved.